perjantai 14. lokakuuta 2011

Toisen luokan kansalainen

Sinkkuna olen automaattisesti kakkosluokan kansalainen. Minua saa katsoa hieman säälivästi. ”Tuo se ei sitten löydä miestä, onpas kurja juttu. Onkohan se vähän nirso?” Puolitutut saavat tulla kyselemään, mitä rakkauselämääni kuuluu ja olenko jo tavannut miehen. Koska elämäni ainoa päämäärähän on tavata mies, sitä ennen en ole kokonainen enkä onnellinen. Olen puolikas, reppana, yksinäinen. Minäkään en kysele puolitutuilta, että ”miten sulla menee Reiskan kanssa, juoko se vielä liikaa”, mutta minun seuraelämäni kyllä kuuluu kaikille.

Minua saa neuvoa, kysymättäkin. ”Kuule, kannattaa laskea vähän niitä kriteereitä, muuten olet aina yksin.” Minua saa lohduttaa, koska lohdutustahan minä kaipaan. ”Kyllä se oikea vielä tulee eteen!” Tekemisiäni saa arvostella. ”Miten sä jollekin nettideiteille alennut? Eikö sun nyt kannattaisi vaan odottaa, että se oikea tulee jossain vastaan?” Siitäkin huolimatta, että minäkään en arvostele esimerkiksi pariskuntia, jotka yrittävät pelastaa suhteensa rippeet parisuhdeterapiassa. ”Mitä te siellä terapiassa käytte, eikö teidän kannattaisi vaan laittaa peli kerralla poikki? Kerran se vaan kirpaisee!”

Minua kohdellaan, kun olisin matkalla jonnekin, mutten vielä perillä. Kuin tavoittelisin jotain suurempaa, mutten ole saavuttanut sitä vielä. Kuin opiskelijaa, jolta kysellään, kuinka paljon niitä opintoviikkoja vielä olikaan jäljellä. Ja niin kauan kun en ole perillä, olen keskeneräinen.

Paljastan teille arvostelijoille ja säälijöille nyt jotain elämästäni. Niin niin, selittelyähän tämä vaan on, koska oikeasti kukaan ei voi olla onnellinen ilman parisuhdetta.

Minusta on ihanaa tulla tyhjään kotiin, jossa kukaan ei vaadi minulta mitään. Ei jankuta, ei riitele, ei pajata, kun haluan olla työpäivän jälkeen rauhassa, lukea kirjaa ja katsoa televisiota.

Minusta on ihanaa katsella, kun te riitelette. No jos nyt ei ihanaa, niin kyllä se pikkuisen tuppaa ainakin hymyilyttämään. Minä en nimittäin riitele kenenkään kanssa. En itke, huuda tai revi hiuksia päästäni, en ole onneton. En paisko ovia, herää aamulla huonosti nukutun yön jälkeen mieleni pahoittaneena, silmät turvoksissa.

Minä tulen ja menen silloin, kun itse haluan. Se on mahtavaa. Jos päätän mennä torstai-iltana baariin, teen sen eikä kukaan valita.

Minä nukun hyvin. Kukaan ei pyöri, kuorsaa tai kuolaa vieressäni. Minulla on tuplaleveä sänky, jossa oion raajani niin suoraksi kuin saan ja hymyilen samalla itsekseni.

Minä vuokraan juuri sen leffan, jonka haluan. Kuuntelen musiikkia, joka sopii kulloiseenkin mielentilaani. Laitan ruokaa, jota minun tekee mieli. Katson tv-kanavaa, joka näyttää lempiohjelmaani. Ei kompromisseja!

Minä olen itsenäinen. En kaipaa toisen ihmisen seuraa 24/7 vaan osaan viihdyttää itse itseäni. Nautin välillä viikonlopuista, jolloin ei tarvitse tehdä mitään eikä välttämättä tavata edes kavereita vaan voi vaan olla ja nauttia, tehdä sitä mitä itse haluaa. Yksin. En välttämättä tarvitse seuraa paikkoihin ja aktiviteetteihin, joihin perinteisesti mennään joko oman kullan tai kaverin kanssa. Käyn välillä yksin ulkona syömässä, keikoilla, näyttelyissä, leffassa. Ja olen ylpeä siitä.

Kukaan ei sotke kotonani, paitsi minä itse. En joudu toistuvasti jankuttamaan tiskipöydällä lojuvista astioista, pesemättömistä pyykeistä, siivousvuoroista.

Minä ohitan sinut työpaikkahaastattelussa. Juuri sinut, kolmekymppinen, avo- tai avioliitossa elävä nainen. Myönnän, olemme molemmat aikapommeja. Mutta sinä tikität vielä kovempaa kuin minä ja voit poksahtaa hetkenä minä hyvänsä. Ansioluettelossani lukee ”Naimaton” ja olen melko ylpeä siitä. Ei ole reilua meitä kumpaakaan kohtaan, että meitä syrjitään työnhaussa, mutta kerrankin minulle on etua siitä, että olen sinkku.

Minulla ei ole velvollisuuksia ketään kohtaan. Saan käyttää aikani juuri niin kuin itse haluan. Olen vastuussa vain itsestäni ja omasta hyvinvoinnistani.

Minulla ei ole inhottavia appivanhempia. Minulla ei ole appivanhempia ollenkaan. En joudu viettämään arvokasta vapaa-aikaani jossakin taajaman takana sijaitsevassa ruokapöydässä, jossa tarjolla on huonoa ruokaa ja vielä huonompaa seuraa. Sillä aikaa, kun sinä kuuntelet appiukkosi sairauskertomuksia ja anoppisi esitelmöi sinulle huonekasveistaan tai arvostelee vaatteitasi, minä olen kahvilla kavereiden kanssa tai syön suklaata kotisohvalla.

Minulla ei ole lapsia. En aio edes perustella, miksi tämä on hyvä asia. Tuohan ne elämään niin paljon enemmän kuin vievät ja ne on niin ihania, kun ne huutavat, itkevät, kiukuttelevat ja vievät kaiken vapaa-ajan. Oletko muuten kuullut, että lapsettomat ovat tutkitusti onnellisempia?

Tutustun uusiin, mielenkiintoisiin ihmisiin. Jokainen kiinnostavan tuntuinen mies on minulle mahdollisuus. Oletko koskaan ihastunut parisuhteessa ollessasi? Oletko joutunut miettimään, että mitä jos? Minun ei tarvitse miettiä, sillä voin tarttua tilaisuuteen, jos siltä tuntuu.

En ole yksinäinen. Minulla on ystäviä. Teen heidän kanssaan samoja asioita, joita tekisin parisuhteessakin. Jaan arkea, kerron huolistani ja murheistani, katson leffaa, laitan ruokaa, käyn ravintoloissa, lenkkeilen.

Kotonani ei asu neuroottista/narsistista/alkoholisoitunutta/välinpitämätöntä/väkivaltaista/ilkeää/itsekästä ihmistä, jonka kanssa olen onneton.

Minun mieheni ei lähetä netissä viestejä itseään 20 vuotta nuoremmille naisille, vonkaa näiltä seksiä ja tarjoa vastapalvelukseksi taloudellista tukea. Minä olen se 20 vuotta nuorempi nainen, joka saa näitä viestejä mieheltäsi. Se ei tee minua onnelliseksi eikä iloiseksi, mutta sanonpahan vaan, että olen mieluummin onnellinen yksin kuin onneton pettäjäsian kanssa, joka on valmis maksamaan seksistä tyttärensä ikäiselle naiselle.

Nyt te ehkä kysytte, miksi sitten käyn nettideiteillä ja sinkkubileissä, jos kerran olen niin onnellinen yksin. Ehkä siitä syystä, että vaikka olenkin onnellinen, se ei silti tarkoita sitä, ettenkö vielä jonakin päivänä haluaisi rakastaa ja olla rakastettu. Saada läheisyyttä ja lämpöä, avata sydäntäni jollekin. Siitä huolimatta minulla ei ole pakottavaa tarvetta olla parisuhteessa, tyytyä johonkin jakojäännökseen, koska ”yksin ei voi olla onnellinen”.

Loppuun vielä pieniä faktoja Trendi-lehden 10/2011 parisuhdekyselyn tuloksista. (Kyselyyn vastasi 5506 henkilöä.) 42% seurustelevista on onnellisia ja juuri sellaisessa suhteessa kuin haluaa. 20% on pettänyt kumppaniaan. Aika rumia lukuja. Eikö parisuhde olekaan kaiken pelastava voima, ainoa oikea tapa elää onnellista elämää? Ehkä seuraavan kerran, kun sinä kysyt minulta, olenko jo löytänyt miehen, minä esitän vastakysymyksenä, oletko sinä edelleen siinä huonossa parisuhteessa.

P.S. Kiitos inspiraatiosta Katjalle sekä Trendi-lehden parisuhdekyselylle!

12 kommenttia:

  1. Harvinaisen paljon samaa mieltä sinkkuudesta!

    VastaaPoista
  2. Olen monesti tullut ajatelleeksi, että miksi ihmisten elämäntehtävä tuntuu olevan sen toisen puoliskon löytäminen, täydentääkö se jotenkin ihmistä? Onnellinen voi olla yksinkin ja mielestäni peruste parisuhteelle ei saisi olla se, että tarvitsee toista, ei tule toimeen yksin, ei pärjää. Ensin pitää oppia elämään itsensä kanssa ennen kuin voi elää toisen kanssa.

    VastaaPoista
  3. Harmi, että tämä kirjoitus osui juuri foorumin vaihtoon. Kaikki eivät välttämättä löydä tätä. Olisi ollut hauska lukea mahdollisimman monenlaisia primitiivireaktioita ;o)

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista! Hannerika, näinhän se on, että on sääli katsoa vierestä, kun jotkut ihmiset pomppivat suhteesta toiseen vain sen vuoksi, etteivät osaa olla yksin. Yksin oleminen ja itsenäistyminen on taitolaji, jota kaikkien kannattaisi joskus harjoittaa.

    VastaaPoista
  5. Kiitos ja kiva, että inspiroiduit! Hyvä teksti, allekirjoitan KAIKEN :)

    VastaaPoista
  6. Hyvä kirjoitus, jälleen kerran. =) Monta hyvää puolta, ja varmasti paikkansa pitävää sellaista, sinkkuudesta löydät. Itse en halua olla yksin enkä edes opetella kyseistä taitoa. Olen lapsesta asti kaivannut joka hetki ihmisiä ympärilleni, enkä koe sitä huonona asiana tai heikkoutena. Minulla on (useimmiten) ihanat appivanhemmat, jotka laittavat hyvää ruokaa ja ovat mainiota seuraa.
    Ja mitä lapsiin tulee..niin mikään ei kasvata, kuin lapsen saaminen. Ja mitään et ikinä rakasta yhtä paljon, vaikka se (lapsi) kuinka sotkee ja huutaa ja kiukuttelee. Eikä sitä ymmärrä ennen kuin sen kokee. Eikä sitä (rakkauden määrää) meinaa sittenkään ymmärtää..

    VastaaPoista
  7. Sini jo asiaa sivusikin, mutta "totuushan" on, että ihan samalla lailla olet vajavainen sitten, kun olet parisuhteessa eikä sinulla ole lapsia. Huoh.

    Olen entinen parisuhteellinen lapseton ja ilmeisesti tuleva sinkku, joten voitte kuvitella, miten ihania keskustelutuokioita vietän hyvän päivän tuttujen kanssa. Blaah.

    Mutta siis loistava kirjoitus, mahtava blogi! Kiitos!
    Isla

    VastaaPoista
  8. Joo tälla tavalla kärjistettynä saa jokainen, riippumatta siitä onko sinkku vai seurusteleva, samanlaisia kommentteja ja kysymyksiä, tahtomattaan. Parisuhteessa olevilta kysellään "oletteko menneet kihloihin?" / "milloin menette naimisiin?" / "aiotteko hankkia lapsia?"/ "vieläkö te olette yhdessä?!". Sitten kun se yksi lapsi on saatu, jatkuu kysymysten sarja "millos tulee toinen?" ja kun naispuolinen osapuoli lihoo, niin sitten alkaa sataa "onnitteluja" uuden perheenjäsenen johdosta. Ne kysyvät, joita kiinnostaa. Itse en usko, että valtaosa ihmisistä olisi niin kiinnostuneita toisten elämästä, että kukaan kategorioisi sinkkuja "reppanoiksi". Tai vastaavasti parisuhteessa olevia..En siis allekirjoita tuota "toisen luokan kansalainen" otsikkoa. Vaikka loistavaa tekstiä tuotatkin. ;)

    VastaaPoista
  9. Sini, olet ihan oikeassa siinä, että muiltakin kuin sinkuilta kysytään vaivaannuttavia/henkilökohtaisia kysymyksiä. Erona mielestäni on ihmisten suhtautuminen sinkkuihin; osa tuntuu säälivän sinkkuja ja kun sinkku kertoo, ettei sitä miestä edelleenkään ole, saa osakseen sääliviä katseita. Valitettavasti jotkut tosiaankin ovat näin kiinnostuneita muiden ihmisten elämästä ja näkevät parisuhteen ainoana oikeana tapana elää. Esim. jos pariskunnalta kysellään, ovatko nämä menossa naimisiin lähiaikoina, mielestäni suhtautuminen tähän "vaillinaiseen tilaan" ei ole ihan samanlaista.

    Toinen ero on mielestäni se, että puolitutuilta harvemmin kysellään esim. onko lapsia tulossa kohtapuoliin. Sinkun seuraelämä tai sen puute sen sijaan on kaikkien, ei vain sukulaisten tai ystävien, omaisuutta.

    Mitä tulee yksin olemiseen - suosittelen sitä lämpimästi kaikille sitten, jos/kun elämäntilanne muuttuu niin, ettei ole parisuhteessa. On mieletöntä huomata pärjäävänsä yksin ja kyetä olemaan onnellinen ilman toisen ihmisen läsnäoloa ja parisuhdetta. Yksin olemisen karttaminen johtaa siihen, että eletään huonoissa parisuhteissa ja jos parisuhde sattuu päättymään, lyödään hynttyyt yhteen ensimmäisen vastaantulevan kanssa jo suruaikana riippumatta siitä, miten onnellinen tai onneton ko. ihmisen kanssa tulee olemaan.

    Isla, tsemppiä elämäntilanteeseesi!

    VastaaPoista
  10. Kiitos tsempityksestä!
    Asumuserossa jo jonkin aikaa oltu, ja pohjalta jo hyvän matkaa noustu. :)

    Tuosta lapsettomuusasiasta haluaisin vielä jatkaa.
    Mun kokemus on juurikin säälivät tai mitätöivät kommentit, jos vähänkään yritän aiheesta muuta jutella kuin "ei ole lapsia". Jos jatkan esim. "eikä tule/ ole suunnitelmissa" useimmiten alkaa hillitön puolustuspuhe vanhemmuuden ihanuudesta ja kuinka paljon menetänkään ja kuinka tulen katumaan jne.

    Olen siis opetellut pitämään suuni kiinni.
    Isla

    ps. Olen samaa mieltä tuosta yksinolosta.
    Ei voi olla täysin onnellinen kaksin ellei osaa olla onnellinen yksin.

    VastaaPoista
  11. Isla, lapset varmastikin herättävät tunteita suuntaan ja toiseen, joten osaan kuvitella minkälaisia keskusteluja syntyy, kun kertoo, ettei halua lapsia. Sehän on luonnotonta!

    Sunnuntain Hesarissa oli jokunen viikko takaperin mielenkiintoinen kirjoitus aiheeseen liittyen. Siinä kerrottiin, että jo yli kolmasosa 40-vuotiaista naisista on lapsettomia. Osa omasta vapaasta tahdostaan. Härregud!

    Jutussa todettiin, että ympäristön on vaikeaa hyväksyä ajatusta naisesta, joka ei halua äidin rooliin, koska se on naiselle luonnollista. Ikuinen poikamies ei taida herättää samanlaisia antipatioita. Omasta mielestäni elämässä voi olla joku muukin tarkoitus kuin suvun jatkaminen. Mutta mistäs minä mitään ymmärrän, kun minulla ei ole lapsia..

    VastaaPoista
  12. Itse olen täydellisen onnellinen löydettyäni ihmisen, jota tiedän rakastavani lopun elämääni, mutta viihdyin sinkkunakin kunnes partnerin kaipuu kävi liian suureksi. En silti arvostele kenenkään elämäntyyliä. Jos itsenäisyys tekee toisen onnelliseksi, mitä siihen on lisättävää??

    Mulla ja kumppanilla tulee aina ajoittain tarve olla aivan yksin, joten mieheni lähtee nykyään tyhjillään olevaan lapsuudenkotiinsa ja saattaa viettää siellä jopa kuukauden. Se ei minua haittaa yhtään, koska itsekin kaipaan omaa rauhaa. Monet on sitä ihmetelleet ja paheksuneetkin, mutta mitä ihmettä se muille kuuluu?? Meillä homma toimii näin ja piste.

    Ihmisen ei parisuhteessakaan tule unohtaa itsenäisyyttään. Minä ja mieheni vietämme yhteistä elämää mutta molemmilla on omat jutut ja menot. Mä en kestäisi päivääkään jos mun mies roikkuisi mussa koko ajan kuin hilleri housunlahkeessa. Tietenkin niitäkin pariskuntia on jotka tekevät KAIKEN yhdessä. Kukin taaplaa tyylillään =)

    Elä omaa elämääsi ja anna toisten elää omaansa parhaaksi katsomallaan tavalla. Olen sitä mieltä että ei tosiaankaan ole mun asia jos joku ei halua tehdä lapsia. Mitä sitten??

    VastaaPoista